Dne 8. 2. 2023 se uskutečnila v rámci projektu FMP „Sdílejme zkušenosti“ CZ/FMP/11b/10/140 druhá plánovaná exkurze, která byla věnovaná podpoře cestovního ruchu v česko-slovenském pohraničí. A určitě panuje shoda mezi odborníky na cestovní ruch, že Baťův kanál patří mezi největší atrakce cestovního ruchu v naších regionech a tudíž potenciál slavné vodní cesty je velkou výzvou pro rozvoj cestovního ruchu.
Účastníkům exkurze představila svůj pohled na rozvoj turistiky směrem k Baťova kanálu jednatelka První plavební společnosti s r.o. paní Martina Wagner. V prezentaci upozornila na okolnosti vzniku Baťova kanálu, na historii vzniku a provozování Přístavu Skalica a na plánované aktivity do nejbližší plavební sezóny. Na následné exkurzi přímo v přístavu Skalica se účastníci dozvěděli další zajímavé informace jako například, že původně vznikla umělá vodní cesta před druhou světovou válkou pro přepravu uhlí pro potřeby rozvoje obuvnických závodů Tomáše Bati.
Pro přítomné byly zajímavé i další informace, které v nedávných dnech zveřejnilo Ředitelství vodních cest Ministerstva dopravy ČR. Splavnost Baťova kanálu se má v roce 2027 prodloužit z 53 na 72 kilometrů. Ředitelství vodních cest (ŘVC) má přichystané investice téměř za dvě miliardy korun, které umožní rekreačním plavidlům doplout na severu až do Kroměříže a na jihu do Hodonína. Vzniknou nové plavební komory, přístavy, přístaviště a v nich potřebná infrastruktura, aby kanál dokázal pojmout stále se zvyšující počet návštěvníků a mohl se dále rozvíjet turistický ruch ve městech a obcích u kanálu. Ročně tráví volný čas na Baťově kanále na 90 tisíc lidí. Předpokládá se, že zájem se bude zvyšovat i v souvislosti s tím, jak se budou zlepšovat služby a zázemí. Investice mají pomoci také rozložit zátěž rovnoměrně po celé délce toku. V jihomoravské části kanálu se plánují investice za 1,16 miliardy korun a všechny mají být hotové většinou v letech 2026 a 2027. Vznikne nová plavební komora Sudoměřice – Rohatec, která umožní splutí až do Hodonína. K tomu je také potřeba oprava jezu v Sudoměřicích. V Hodoníně vznikne nový přístav s 80 místy a nové přístaviště se sedmi místy. V Rohatci se má kapacita přístaviště zvýšit o dvě místa. Projektem, který má odlehčit hlavní části Baťova kanálu, je devítikilometrový plavební okruh Veselí nad Moravou – Vnorovy. Jeho součástí bude nové přístaviště v Zarazicích a v Česku unikátní lodní zdvihadlo ve Veselí. V tomto městě také vznikne největší rekreační přístav v Česku. Jeho kapacita vzroste zhruba na dvojnásobek na 81 stání. Okruh má být splavný v roce 2027. Na slovenské straně jsou plánované investice na úrovni několika set miliónů korun na zlepšení infrastruktury, zvýšení bezpečnosti plavidel a zvýšení kvality poskytovaných služeb pro lodě. Ve Zlínském kraji se chystají investice ve výši 720 milionů korun. Jejich dokončení se plánuje převážně na rok 2027, některé stavby mají být hotové o rok dříve. Klíčová pro prodloužení splavnosti do Kroměříže je nová plavební komora Bělov. V samotné Kroměříži vznikne přístav pro 80 plavidel, přístav Slovácko u Uherského Hradiště a Starého Města pojme 50 plavidel. Nové přístaviště se bude stavět v Kvasicích, budou zde čtyři místa, a o dvě místa se zvýší kapacita přístaviště v Uherském Ostrohu. Menší přístaviště bude i v Kroměříži. Baťův kanál by tak měl být v roce 2027 vysoko atraktivním turistickým cílem, který nabídne jak dostatečnou kapacitu pro kotvení plavidel, tak potřebné zázemí pro turisty, kteří se na něj vydají na vícedenní dovolenou. V obcích, které už jsou nyní cílem turistů, v minulých letech vznikaly doprovodné služby, jako je ubytování, různé typy občerstvení, půjčovny kol, oblíbené je i spojení plavby s vinařskými zážitky.